Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
Editorial Divendres, 19 de Desembre de 2014

Comentaris

25/07/2011
00:00  h.
Episodis nacionals
El psicòpata del Nord
"L'horrorosa massacre d'Oslo confirma la fi del mite nòrdic de Salvador Espriu"
Entre el Nord i el Sud d’Europa sempre hi ha hagut una relació d’amor-odi, una mica enrarida. Ara mateix, els països de l’Europa que cuina amb mantega són els que reaccionen bé davant la crisi, amb seriositat, mentre que els que amaneixen amb oli pateixen un dèficit públic descomunal i actuen sovint amb frivolitat.

En el fons la diferència entre les dues europes és la que hi ha entre l’ètica protestant i la catòlica. Ja ho va estudiar Max Weber a “L’ètica protestant i l’esperit del capitalisme”. El compromís individual i la recerca de la perfecció va ser un dels puntals que el protestantisme va aportar al desenvolupament dels països del nord, davant el catolicisme que assumeix que la vida per força és imperfecta. Per això té el sacrament de la confessió.

Les conseqüències d’aquestes dues ètiques són molt profundes, arriben al subconscient. A l’Europa pobra, bruta i trista, que diria Salvador Espriu, la ciutadania vota Francisco Camps o Silvio Berlusconi sense gaire escarafalls, als politics els costa molt dimitir, els trens no són puntuals, i veuran individus llançant papers a terra sense remordiment. Quan apareixen unes fotos estivals de Joan Laporta en banyador i fent panxa, brindant amb Moët Chandon, la gent se les posa al Facebook amb una mitja enveja. Però hi ha també el cada terra fa sa guerra, i aquella tolerància de partida de botifarra que amb tant colorisme ha descrit mossèn Ballarín. Una visió paral•lela va dibuixar a Itàlia Giovanni Guareschi amb el mossèn don Camillo amic de l’alcalde comunista don Peppone. No és cap anècdota. Saben la quantitat de restaurants Italians que es diuen “don Camillo” o “don Peppone”?

L’Europa d’ètica catòlica, amb la seva imperfecció crònica, amb la convicció que la societat estarà sempre inacabada, té aquesta tendresa al costat dels problemes de tots coneguts i que a vegades ens desborden. Però igualment l’Europa neta, noble, culta, rica, lliure, desvetllada i feliç també presenta la seva cara i creu. L’ètica granítica i l’exigència de perfecció en la societat pot degenerar en alguns casos extremistes i folls en models autoritaris, antisocials. És el que en certa manera descriuen Stieg Larsson a Suècia i Jo Nesbø a Noruega, escrostonant el mite escandinau.

En l'horrorosa massacre a sang freda de prop de 100 persones -la xifra és rotundament brutal- protagonitzada per l'ultra Anders Behring Breivik, hi ha també en un petit rebrec, la frustrada i mal païda obsessió per viure en una societat perfecta: El psicòpata del Nord ha acabat d'enderrocar el mite nòrdic del qual ens parlava Espriu.
Imprimir Enviar notícia
FacebookTwitterLa TafaneraRemoumeIndependènciaCatosferaMeneameYahoo
12Veure i/o afegir comentaris
Maria:Joan, formar part d'una tradició no té res a veure amb el fet de ...
(12 en total)
Opini sobre la notícia que acaba de llegir.
Comentaris
Informaciówww.elsingular.cat es reserva el dret a no publicar aquelles aportacions que siguin contraries o atemptin contra la Llei, la moral, la dignitat, la bona fe o l'ordre públic, o que infringeixin drets de propietat intel·lectual o industrial. www.elsingular.cat tampoc assumeix cap responsabilitat derivada de l'enllaç a altres webs de tercers, ni dels seus continguts, que es pugui accedir a través del nostre portal.
El psicòpata del Nord
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingular.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Maria
26/07/2011 16:29
Joan, formar part d'una tradició no té res a veure amb el fet de ser practicant. Que no estem tant desarrelats home!
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingular.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Joan
25/07/2011 19:38
voler etiquetar tota una societat per si catòlic o protestant potser fa 100 anys o 50 avui en dia la majoria de gent de 40 cap abaix es ateu, agnòstic o passota, per no dir almenys la part occidental que la gent comparteix podríem dir una cultura comuna, com la músic o la roba. avui almenys per mi el cristianisme a catalunya s'ha quedat amb les festes i poca cosa més, i poc religioses són, només has de mirar l'assistència als temples avui o fa 50 anys o la comunió com una festa el anterraments potser perquè no hi ha cap alternativa per donar l'últim adeu al mort. a estats units també son protestants y la majoria fanàtics religiosos de missa cada dia i tenen els pitjors serial killers de la història. de totes maneres l'estrangulador de boston segurament era catòlic ja que era d'origen italià i en ted bundy protestant. la religió no importa de mala gent ni ha arreu.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingular.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Josep
25/07/2011 17:50
Potser que agafessim les coses positives de la cultura del nord i de la del sud, oi? Això seria l'ideal.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingular.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Alfred
25/07/2011 17:05
Als nordics són més idealistes, al sud són més pràctics. La violència cansa i per tant es cobra. No funciona així la cosa nostra?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingular.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Pep de Tona
25/07/2011 16:16
Maria, discrepo de tu. No veig a Itàlia, per exemple, que sortís algun boig matant unes 90 persones a sang freda per salvar la societat italiana. Allà són més del dolce far niente
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingular.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Maria
25/07/2011 16:02
No estic gens d'acord amb el contingut de l'article. N'estàs tan segur que aquí al sud no podria passar el mateix? mira la guerra dels Balcans (no hi havia protestants allí) o la guerra civil espanyola, en un context de pobresa i misèria (et pelaven per anar a missa). Ves que amb el deteriorament de la situació econòmica no acabem pitjor que al nord.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingular.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Catalana
25/07/2011 15:13
Sempre hi ha/hi haurà, opinions de tota mena. Però qualsevol pel·lícula o documental mostrarà una opinió -l'oponiò del autor- que es projecta sobre la seva idea, més o menys documentada i més o menys interessada.Però el que és la realitat es mostra amb els fets i la relació que tenen amb un context més ampli que el què mostren els materials de filmografia. Els intransigents, els que solament volen que el seu poble, el seu país, la seva nació, el món, sigui com ells volen, son: Nacionalistes, catòlics, protestants, islamistes, masons, ateus, mestresses de casa, capellans, monjos- aquestos tres, poquetes vegades-, professors universitaris, i així fins a totes les singulars personalitats que són propies de l'ésser humà. Però, que els noruecs són, en la seva immensa majoria, exemplars, a consecuència de la seva singular i profunda cultura, és una veritat constatable des de fa molts, molts anys.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingular.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Narcís
25/07/2011 14:48
No fumem!, ço és, un-s individu-s, un-s subjecte-s .. representen res/ ningú? Així mateix ' barrejar ' sentiments cristians d'ordre qualssevol amb manca o permanència de valors humans n'és subtilitzar fora de lloc! PD: parlem-ne de governs i .. llavors sí! Nota: si Catalunya/ PPCC fos sobirana .. poca cosa sinó res hauriem d'aprendre d'aquests europeus del nord! Anotació al marge: què en seria d'una Noruega trepitjada i ensagnada pels que se'n diuen espanyols durant segles?
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingular.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Josep Grassió
25/07/2011 13:46
"Catalana", Tòpics? Lloga la película 'La cinta blanca' de Haneke i ja m'ho explicaràs.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingular.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Catalana
25/07/2011 13:19
Precisament, pel fet que un sol home que no representa pas el sentir i la cultura noruega, hagi fet aquesta masacre, és signe inequívoc de la grandesa d'ànima d'aquesta gent i aquest poble, els ciutadans del qual, des de fa molt anys, ni són protestants ni són catòlics en la seva majoria. Basta de llocs comuns, arguments generals i tòpics interessats.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingular.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Minerva.
25/07/2011 01:32
Aquests fets de Noruega, han estat quelcom inusual en aquest país, ben al contrari del que sol passar als EE.UU, on, desgraciadament, massa sovint succeeixen casos de similar factura, sempre protagonitzats per psicòpates. I allà, majoritàriament, també són protestants. El primer ministre noruec, ja dit que. malgrat la desgràcia, el país seguiria com sempre, que no alterarien cap punt del seu dia a dia. Molt bé!. Espero que aquest espantós atzucac, hagi estat un fet aïllat en la història del noble país noruec, i que la seva imatge no resti esmicolada. Seria una tremenda injustícia!.
Notice: Undefined index: REMOTE_ADDR in /home/elsingular.cat/admin/lib/db/cms/Comentario.php on line 53
Emilia C.
25/07/2011 00:41
Les grans dictadures, el nazisme i el comunisme, van venir de voler fer una societat perfecte si calia a garrotades. El resultat, règims desastrosos
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT
Segueix-nos
Vols rebre el Singular?
© ElSingularDigital.cat S.L. 2012
desenvolupament bab software | diseny gràfic l'eixida