El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
L’aeroport de Castelló compra avions a preu d’or
  • CA

“Us agrada l’aeroport de l’avi?”. El 26 de març de 2011, el llavors president de la Diputació, Carlos Fabra (PP), va formular aquesta curiosa pregunta als seus néts. Una pregunta que mostra el desgavell que ha estat tots aquests anys l’aeroport de Castelló. El projecte que va inaugurar Fabra segueix sota mínims, ja que encara no ha aterrat ni s’ha enlairat cap avió comercial, només avions privats. Ho paguen a preu d’or.

No és casualitat que s’inaugurés ara fa justament 4 anys, en plena campanya electoral, com tampoc no és casualitat que justament ara, que tornen a haver-hi eleccions, l’actual president de la Diputació de Castelló, Javier Moliner, faci més promeses, i hagi “aprofitat les festes de la Magdalena per anunciar un acord amb Ryanair perquè es posin en marxa a partir de setembre dues línies, una a Londres i l’altra a Bristol”, explica a ElSingular Frabrizio Muzzati, periodista i membre del PSPV-PSOE. “L’aeroport de Castelló és una joguina electoral, i així ho han demostrat”, assegura Muzzati.

Contractes excessius

Per introduir un canvi d’imatge en l’aeroport de Castelló la promotora va contractar una consultora de l’exministre Josep Piqué que aconsellava un model de gestió públic-privada. Per aquest motiu, Aerocas, la promotora de l’aeroport, va aprovar l’adjudicació del contracte de gestió i explotació a l’empresa canadenca SNC-Lavalin, el passat mes de maig, a la qual ha tingut accés aquest diari. “Es va firmar un contracte d’un període de 20 anys, 5 mesos i 15 dies. Durant els primers 10 anys l’empresa cobraria 24,5 milions d’euros a distribuir segons els passatgers assolits. L’empresa pot cobrar més de 18 milions d’euros durant els primers quatre anys, és a dir, el 2018 si el tràfic aeri és inferior al tràfic d’aeroports semblants, SNC-Lavalin pot marxar sense cap penalització”, explica María José Salvador, diputada a Les Corts Valencianes pel PSPV.

Segons Salvador, en el contracte l’empresa canadenca es compromet a pagar un cànon d’1 euro per passatger a la promotora Aerocas, en el moment en què el tràfic aeroportuari superi l’umbral d’1,2 milions de passatgers. Però, fins al 2029 no es calcula que l’aeroport pugui assolir aquest tràfic de passatgers, per tant, com que l’empresa podria rescindir el contracte molt abans, perquè es revisa cada quatre anys, “Aerocas no veuria ni un euro“.

Contracte d’Aerocas amb l’empresa SNC-Lavalin

Contracte d’Aerocas amb l’empresa SNC-Lavalin

300.000 euros en publicitat

Tot i que encara no opera cap avió comercial, quatre anys després de la seva inauguració i després d’haver costat uns 170 milions d’euros, la Diputació no ha dubtat invertir una gran quantitat de diners en publicitar l’aeroport a les dues ciutats amb les quals vol operar. “Es gastaran més de 300.000 euros en dues campanyes de publicitat per captar turistes en les proximitats de Bristol i Londres”, afirma Muzzati.

Opacitat a la Diputació

La majoria de forces polítiques de l’oposició critiquen la gran opacitat de la Diputació de Castelló quan se’ls demana saber més informació sobre els contractes amb Ryanair i amb l’empresa SNC-Lavalin. El portaveu de Compromís a la Diputació, Enric Nomdedéu, ha denunciat a ElSingular que amaguen dades. “No ens han facilitat cap document, i els hauria de tenir com a portaveu. Cada vegada que preguntem, ens diuen que la Diputació només té un 0,017% d’Aerocas, però Javier Moliner surt en totes les fotografies”.

“Només sabem el que han publicat els diaris. No només no tenim còpia del contracte de l’empresa, sinó que fa tres mesos que demanem que ens rebi el president de SNC-Lavalin però sempre ens donen llargues”, lamenta Nomdedéu. Per la seva banda, Salvador també explica que ha demanat a Les Corts el contracte que s’ha firmat amb Ryanair, però que encara no li han donat accés. “Fa dos mesos que ho vaig demanar. Per llei no poden tardar més de 30 dies…”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa